menuordersearch
sepanjexport.com

مزاج خودرا بشناسیم

(0)
(1)
مزاج خودرا بشناسیم

 مزاج

 

-مزاج، در لغت به معنی درهم آمیختن است و در طب سنتی به مفهوم کیفیت یکسان جدیدی است که در نتیجه ی آمیختن ارکان

(رکن ها) با یک دیگر و فعل و انفعالات‌ آنها در یک جسم مرکب به وجود می‌آید.

-از دیدگاه طب سنتی هر جسم مرکب، از چهار رکن (عنصر) « آتش، هوا، آب و خاک» تشکیل شده است. اختلاف مقدار این عناصر در اجسام،‌ آنها را با یک دیگر متفاوت می‌نماید و یا به عبارت دیگر مقدار و نسبت موجود از هرکدام از این ارکان تعیین کننده مزاج خواهد بود.

-در جهان آفرینش و به ازای موجودات زنده و جاندار و بی جان بی نهایت مزاج داریم؛ چرا که نسبت آمیختن عناصر چهار گانه با هم متفاوت است. در میان انسان ها نیز با وجود طبقه بندی های کلی در مزاج های اصلی (ذاتی، جبلی، مادرزادی، مولودی) و اکتسابی هر مزاج دارای طیف گسترده ای است، تا جایی که می‌توان گفت هیچ دو فردی یکسان نیستند و بنابراین تشخیص سلامتی و درمان یک بیماری در دو فرد نمی‌تواند یکسان باشد.

 

نکته :

فقط مزاج انسان به میزان زیادی در اثر عوامل مختلف تغییر می‌کند اما در طبیعت و یا مزاج حیوانات و نباتات هیچ وقت به طور کامل تغییر نمی‌نماید و این موضوع نیز باعث ایجاد تغییر کلی در کیفیت‌ آنها نمی‌شود. به طور مثال "سیر" گرم است. در هر منطقه ی جغرافیای که کشت می‌شود بسته به موقعیت اقلیمی میزان گرمی آن کمی تغییر می‌کند اما درکیفیت آن از نظر گرمی تاثیری ندارد.

 

- به طور کلی مزاج ها را می‌توان به نُه مزاج اصلی تقسیم نمود. لازم به ذکر است این مزاج ها ممکن است از کنش عوامل خارجی، داخلی، روانی، بیماری و... مثل سن، جنسیت، مکان زندگی، اعراض نفسانی و... تحت تاثیر قرار گرفته و دگرگون شوند؛ به تعبیر دیگر تغییر مزاج حاصل مراحل اکتسابی و یا عارضی است.

 

هضوم اربعه :

به طور کلی 4 مرحله هضم در بدن داریم که شامل هضم های معدی، کبدی، عروقی و بافتی می‌شود.

هر کدام از این مراحل 4 گانه ی هضم دارای یک سری فضولات هستند: فضولات هضم اول یا هضم معدی مدفوع یا براز است. فضولات هضم دوم یا هضمکبدی بوسیله ادرار دفع می‌شود. فضولات هضم سوم یا هضم عروقی با عرق کردن و ادرار کردن رفع می‌شود. فضولات هضم چهارم یا هضم بافتی از طریق بخارات تنفسی (مواد زائدی که از ریه ها بیرون می‌آید) و همین طور چرک بدن از روی پوست، دفع می‌شود.

هر کدام از هضوم که باطل شود یا فضولاتش دفع نشود شخص دچار بیماری می‌گردد.

 

چگونگی تولید خلط در بدن

غذا، پس از خوردن ابتدا از طریق مری وارد معده و در آنجا پس از گوارش و ترکیب شدن با شیره ها و مواد گوارشی موجود در معده تبدیل به عصاره ای شیره مانند به نام کیلوس شده و از آنجا از طریق روده بندها، مزانتر یا ماساریقا (لفظ یونانی) این شیرابه را می‌کشد و به کبد می‌رود. در کبد هضم دوم و تفکیک روی آن صورت می‌گیرد؛ بخشی از این مواد رسوب می‌کند که به آن سودا می‌گویند. در بالاترین نقطه یک لایه نازک قرار می‌گیرد که به آن (رغوه) یا کف می‌گویند که همان صفرا است. بالای سودا لایه ی شفاف روشن و آب مانندی قرار می‌گیرد که به آن بلغم می‌گویند. زیر صفرا نیز یک لایه سرخ گلی تشکیل میشود که به آن خون می گویند. خون را یک بار به عنوان جزیی از مایع درون رگ (جزیی از آن 4 قسمت) و یک بار به عنوان کل درنظر می‌گیرند که در فصد و حجامت منظور این است. خون در کبد ساخته می‌شود و درنهایت می‌توان گفت غذا پس از مراحل گفته شده به چهار خلط صفرا، سودا، خون و بلغم تبدیل می‌گردد.

 

صفرای طبیعی: کف مانند است و در سطح قرار می‌گیرد.

سودای طبیعی: سنگین تر است و ته نشین می‌شود.

خون یا دم: روان است و با حرارتی معتدل. این قسمت خالص و در اثر حرارت متعادل خون به وجود می‌آید.

بلغم: با توجه به حرارت کم به صورت خام است، این قسمت را که نه پخته و نه خام است، بلغم می‌گویند.

صفرای غیر طبیعی: قسمت دیگری که در اثر حرارت زیاد کبد می‌سوزد و در سطح قرار می‌گیرد و لطیف تر و سبک تر است (صفرای سوخته و مضر)

سودای غیر طبیعی : قسمتی غلیظ تر که در پایین قرار می‌گیرد.

 

کیفیت اخلاط :

صفرا : گرم و خشک

دم (خون) : گم و تر

بلغم : سرد و تر

سودا : سرد و خشک

 

فرضیه ی تقسیم اخلاط

خون را از لحاظ طب قدیم می‌توان به صورت زیر تقسیم نمود:

وقتی که خون از انسان به زمین ریخته می‌شود و یا در لوله آزمایش مدت زیادی مانده و لخته می‌شود حکما به تقسیم بندی زیر می‌رسند:

- لایه اول: خون لخته شده و به رنگ سیاه که حاصل تجمع گلبول های قرمز و فیبرین است که حکما آن راسودامی نامند.

- لایه دوم: کمرنگ تر است و مایل به سفید و از لاشه های گلبول های سفید و پلاکت ها تشکیل شده و به علت سفیدی بیشتر شبیه ترشحات بینی و مخاط ها است که حکما به آن بلغم می‌گویند.

- لایه سوم: که محتوی ماده ی رنگی خون رقیق شده یا سرم خون است و بیشترین قسمت خون را تشکیل می‌دهد که به رنگ گلی بوده و حکما آن را خون گلی و یا دَم نامیدند.

- لایه چهارم : بالاترین قسمت که مایل به زردی است، به علت وجود صفرا سبک بوده و بیشتر در روی آن می‌ایستد و وقتی تکان داده شود کف می‌کند که حکما به آن زرد آب یا صفرا می‌گویند.

 

شناخت کامل اخلاط

سودا: سودا ماده ای سیاه رنگ است که در کبد تولید می‌شود و جایگاه اصلی آن طحال است. طبع آن مانند خاک، سرد و خشک است، مزه ی آن ترش یا گس متمایل به تلخی است.

سودای طبیعی: همان رسوباتی است که در خون ایجاد و باعث تیرگی خون می‌شود. مزه آن شیرین، گس و متمایل به تلخ است. سودای طبیعی بعد از تولید به دو قسمت تقسیم می‌شود:

1- قسمتی وارد خون می‌شود که باعث قدرت و استحکام بدن و تغذیه استخوان هاست.

2- قسمتی از خون خارج و وارد طحال شده که باعث تقویت دهانه معده گردیده، با ترشی خود تحریک می‌نماید و باعث می‌شود که انسان از گرسنگی و تحریک اشتها آگاه شود.

بلغم: جایگاه خاصی در بدن ندارد و در تمام سطح بدن پخش می‌شود؛ در حقیقت بلغم، خلط خامی است که در صورت پخته شدن، تبدیل به خون که طبعی سرد و مرطوب و مزه ای شیرین دارد، می‌شود و وجود آن برای اندام هایی مانند مغز و مفاصل ضروری است.

خون: خون مایعی است گرم و مرطوب که مبدا آن کبد و از طریق رگ ها در سراسر بدن جریان می‌یابد و عامل رسیدن غذا به اندام هاست. خون طبیعی خونی است قرمز رنگ، بسیار شیرین و بدون بوی بد که از کبد خارج و به قلب می‌رود.

صفرا: مایعی است زرد رنگ، تلخ، دارای طبعی گرم و خشک که در کبد تولید و جایگاه آن در کیسه صفرا است. صفرا مانند خون برای بدن ضروری است. صفرا باعث خوب کار کردن ریه، پاک شدن و دفع بلغم اضافی از روده ها و تحریک ماهیچه های مقعد می‌گردد.

 

علت به وجود آمدن اخلاط و عملکرد آن

صفرا

از مصرف غذا های نرم، گرم، چرب و تند به وجود می‌آید.

حرارت معتدل باعث به وجود آمدن صفرای طبیعی و حرارت غیر معتدل باعث ایجاد صفرای سوخته می‌شود.

وظایف مهم صفرا: رساندن غذا به اعضایی است که باید در‌ آنها کمی صفرا وجود داشته باشد تا خون را صاف نگه دارد.

سودا

حرارت معتدل کبد باعث سودای طبیعی و حرارت زیاد باعث سودای سوخته می‌شود.

علت مادی آن صرف غذا های غلیط، گرم و با رطوبت کم است.

وظایف مهم آن رساندن غذا به اعضایی است که برای تحریک دهانه ی معده و اشتها می‌باشند.

خون

حرارت معتدل باعث ایجاد خون طبیعی می‌شود.

علت مادی آن استفاده از غذا ها و نوشیدنی های متعادل و سازگار با مزاج است.

بلغم

حرارت کم باعث به وجود آمدن بلغم می‌شود.

علت مادی آن استفاده از خوراکی های غلیظ و لزج، سرد و مرطوب، پایین بودن حرارت به دلیل استفاده از داروهای نامناسب و یا بیماری است.

 

مشخصات افراد گرم و خشک، سرد و خشک، گرم و تر، سرد و تر (به صورت تقر یبی)

 

افراد گرم و خشکاغلب دارای گروه خونی AB و PH حدود 8/5 می‌باشند. دهان تلخ، رنگ زبان و چشم زرد، تشنگی و سوزش جگر، زبری پوست صورت، کدر بودن ادرار، عصبی شدن، ناراحتی معده، کم اشتهایی، حالت تهوع، سردرد و درد شقیقه، سیاهی رفتن چشم، سر گیجه، خشکی پوست، ترک خوردن پا، گرمی بدن یا داشتن تب، دیدن خواب های هولناک، شوره سر، نمایان شدن لکه های سفید و یا قهوه ای در صورت یا دیگر اعضای بدن، ریزش مو، علاقه به نوشیدن آب یخ، یبوست، بهانه جویی، استعداد خشونت و بدخلقی. پاییز و زمستان را دوست دارند. گاهی عاشق، گاهی سست، گاهی پر انرژی گاهی کم انرژی، تند و تیز و بی قرار، پر خاشگر، میل جنسی بالا و آوان متغیر، نا آرام و دودل.
 افراد گرم و تراغلب دارای گروه O و PH آن حدود 7/5 می‌باشند. مزه دهان شیرین، رنگ زبان قرمز، سنگینی سر، خمیازه کشیدن، چرت زدن، کندی حواس، لزج بودن آب دهان، سرخی رنگ بدن، خارش بدن، بروز دمل، جوش ریز بدن، کسالت و خمودگی، گاه خون آمدن از بین دندان، علاقه مند به طبیعت، بلند پرواز، دور اندیش، اهل عشق و محبت، خوش اخلاق و خوش رو، شجاع و جسور، دارای توان ریسک، اعتماد به نفس بالا، سخاوتمند، معمولا بی نظم، معمولا بد حال در تابستان، میل و توان جنسی فراوان، رگ های دست آشکار و برجسته. کم تشنه می‌شوند، خورا ک خوبی دارند، مصرف زیاد شیرینی در سطح پوست ایجاد می‌کند.
افراد سرد و تر

اغلب دارای گروه خونی B و PH آن کمتر از 7 می‌باشند. مزه ی دهان ترش، رنگ زبان سفید، سردی پوست بدن، دیر هضم شدن غذا، آروغ زدن، میل بسیار به خواب، رقیق بودن آب بینی، کم حواسی، زیادی بول، دفع بول با فشار زیاد، سستی و بی حالی، بی حس بودن بدن، ریزش موی سر، سفید شدن موی سر، درد معده و درد پشت، کمر درد، پا درد، زانو درد، ترش شدن دهان، ضعف بینایی، تپش قلب، تجارت پیشه، گذشته نگر، اهل سازش و بی اراده، نیازمند محبت، فراموش کار و کند ذهن، میل جنسی بسیار کم، ظریف و ریزبین.

 

افراد سرد و خشک

اغلب دارای گروه خونی A و PH آن حدود 7 است، مزه دهان شور، رنگ زبان سیاه، خستگی و کوفتگی، لاغری، پژمردگی روح و جسم، بی نشاطی،

یبوست مزاج، خودخوری، احساس سوزش در هنگام بول، تیره بودن رنگ ادرار، تیره بودن مدفوع، بوی بد دهان، تاریکی چشم، تیرگی رنگ صورت، سوزش معده، دیدن خواب های آشفته، اخلاق تند و زشت، دلتنگی و بی قراری، به وجود آمدن لکه سیاه در بدن، بیماری کولیت( روده )، بیماری روحی وروانی، لجباز، اهل جدال و جنجال، بدبین، حساس، نگران، میل جنسی فراوان، توان جنسی کم، انتقام جو، دارای وسواس، ناآرام و همیشه در فکر

علاقه به بهار و تابستان، اشتهای زیاد ولی کم خوراک، دارای یبوست، گرایش به شوری و شیرینی.

 

غلبه ی هرکدام از اخلاط در بدن باعث ایجاد تغییراتی می‌شود. غلبه این اخلاط دلایل مختلفی دارد، مانند: تغذیه، حالات فکری و روانی، تاثیرات اقلیمی، مکان زندگی، بیماری و.... این عوامل می‌توانند باعث تغییر کیفیات چهار گانه ی مزاجی شوند.

 

مزاج های نُه گانه

از نظر اطباء، اگر بدن انسان از مقادیر متناسب (مساوی) عناصر چهار گانه ترکیب شده باشد مزاج معتدل و اگر با هم مساوی و در حد متوسط نباشند مزاج غیرمعتدل می‌گویند.

 

مزاج های معتدل

الف- مزاج معتدل

معتدل نوع اول ( قیاس یک نوع با خارج از نوع خود ) مانند قیاس مزاج انسان با حیوانات و نبات و جماد.

معتدل نوع دوم ( قیاس فرد از یک نوع با افراد همنوع خود).

ب- معتدل صنفی

معتدل صنفی به اعتبار قیاس مزاج کسی از صنف خاص از اصناف بشر با فردی خارج از صنف او (قیاس از یک اقلیم با یک اقلیم دیگر).

معتدل صنفی به اعتبار قیاس مزاج دو شخص از یک صنف.

ج- معتدل شخصی

برای هر شخص معین تا یک موجود تندرست.

برای هر فرد معین در اعتدال او در برخی از اوقات و احوال نسبت به سایر اوقات و احوال او.

د- معتدل عضوی

معتدل عضوی به اعتبار قیاس مزاج شایسته یک عضو با اعضای دیگر.

معتدل عضوی هر اندام نسبت به تمام احوال خود.

 

** مزاج معتدل واقعی وجود ندارد **

 

مزاج های غیرمعتدل

 

به طور کلی مزاج های غیر معتدل به دو دسته مفرد و مرکب تقسیم می‌شوند که هر کدام به چهار قسمت تقسیم می‌شود.

الف) مفرد : گرم- سرد- خشک- تر

ب) مرکب : گرم و خشک- گرم و تر- سرد و خشک- سرد و تر

 

انواع مزاج های مربوط به انسان

1- مزاج سنین

مرحله رشد : گرم و تر (از صفر تا سی سالگی )

مرحله جوانی : گرم و خشک (از 30 تا چهل سالگی )

مرحله میانسالی : سرد و خشک (از 40 تا 60 سالگی )

مرحله پیری : سرد و تر (از 60 به بالا )

 

2- مزاج فصل ها

بهار : گرم و تر                تابستان : گرم و خشک              

پائیز : سرد و تر               زمستان : سرد و خشک

 

3- مزاج جنس

مزاج مردان نسبت به زنان گرم تر و خشک تر است، در حالی که مزاج زنان بیشتر متمایل به سردی و تری است.

 

4- مزاج مکان (محیط زندگی)

کوهستان: سرد و خشک                              بیابانی: گرم و خشک         

مناطق کنار دریا که کوه در جنوب آن باشد: سرد و تر    مناطق کنار دریا که کوه در شمال آن باشد: گرم و تر

 

5- مزاج متغیر

 

6-مزاج مختلط

 

7- مزاج تغذیه

  • روغن کنجد: گرم و تر
  • روغن بادام شیرین: معتدل
  • روغن بادام تلخ: گرم و تر
  • روغن زیتون: گرم و خشک
  • شیره انگور: گرم و تر
  • سرکه: سرد و خشک
  • سمنو: گرم و معتدل
  • شکر سرخ: معتدل رو به سرد و تر
  • شیره توت: گرم و تر

8- مزاج صنعتی

 

9- مزاج روحی و روانی

 

10- مزاج اندام و اعضاء

 مزاج اندام واعضای مختلف بدن انسان با توجه به نوع وظیفه و عملکرد‌ آنها با هم متفاوت است.

-شریان، قلب، ورید: گرم و خشک

-خون، کبد، گوشت: گرم و تر

-مو،استخوان، غضروف، متر، رباط (زرد پی): سرد و خشک

-عصب، چربی، نخاع و غز: سرد و تر

 

11-مزاج مرض

 

12- مزاج گیاهان دارویی (برخی از گیاهان)

 

نام گیاهطبیعت نام گیاهطبیعتنام گیاهطبیعتنام گیاهطبیعت

آرتیشو

گرم و خشکبالنگسرد و خشکخرفهسرد و مرطوبسوسنبرگرم و خشک
افتیمونگرم و خشکبلادرگرم و خشکخشخاشسرد و خشکسورنجانگرم و خشک
اکونیتسرد و خشکبومادرانگرم و خشکدارچینگرم و خشکسماقسرد و خشک
املهسرد و خشکبیدخشت گرم و مرطوبدم اسبسرد و خشکسناگرم و خشک
آنژلیکگرم و خشکپرسیاوشانمعتدلرازکسرد و خشکسدرسرد و خشک
آویشنگرم و خشکپیاز عنصلگرم و خشکرازیانهگرم و خشکسنبل الطیبگرم و خشک
آقطعیسرد و خشکتاج ریزیسرد و خشکریواسگرم و خشکسقزگرم و خشک
آنزروتگرم و خشکتودریگرم مرطوبزردچوبهگرم و خشکسنجدسرد و خشک
آرنیکاسرد و خشکثعلبگرم و ترزنجبیلگرم و خشکسویاگرم مرطوب
اکسیر ترکیگرم و خشکحناسرد و خشکزعفرانگرم و خشکسیاهدانهگرم و خشک
اکالیپتوسگرم و خشک جاوشیرگرم و خشکزنیانگرم و خشکشقاقلگرم مرطوب
اسطوخدوسگرم و خشکجوز بویاگرم و خشکزیره سبز گرم و خشکشنگسرد و خشک
اسفندگرم و خشکچایگرم و ترزیره سیاهگرم و خشکشیر خشتگرم مرطوب
اسفرزهسرد و مرطوب چشم خروسگرم و خشکزالزالکسرد و خشکشیرین بیانگرم و خشک
بابا آدم گرم و خشکخبازی(پنیرک)سرد و خشکزرشکسرد و خشکطباشیرسرد و خشک
بابونهگرم و خشکخردلگرم و خشکزغال اختهسرد و خشکعلف چشمهگرم و خشک
بارهنگسرد و خشکخاکشیرگرم و مرطوبزبان گنجشکگرم و خشکعنابسرد و خشک
بادرنجبویهگرم و خشکخارخسکگرم و خشکزیتونگرم و خشکعاز یاغیگرم و خشک
بادیان رومیگرم و خشکختمیسرد و تر سقمونیاگرم و خشکفلوس

گرم و مرطوب

 

 

 

فول(معزان) سرد و تر      گندر     گرم و خشکگل همیشه بهارسرد و خشکمخلصهگرم و خشک
قهوهسرد و خشککورکگرم و خشکگلپرگرم و خشکمرزنجوشگرم و خشک
کافورسرد و خشککنجدگرم و مرطوبگل رنگگرم و خشکمریم گلیگرم و خشک
کاسنیسرد و مرطوبگل سرخ سرد و خشکمارچوبهگرم و خشکموردسرد و خشک
کرفسگرم و خشکگل گاوزبانگرم و خشکمازربونگرم و خشکمصطکیگرم و خشک

 

 

میخکگرم و خشکهلگرم و خشک 
ناخنکگرم و خشک

هلیله سیاه

سرد و خشک 
نرگسگرم و خشکهندوانه ابوجهلگرم و خشک 
نیشکرگرم و مرطوبیونجهگرم و مرطوب 
نیل ( لاجورد)گرم و خشک   
نیلوفر آبیسرد و خشک   
وانیلگرم و خشک   
وسمهگرم و خشک   

 

13- مزاج میوه ها

 

نام میوه طبیعتنام میوهطبیعتنام میوهطبیعتنام میوهطبیعت
آلبالوسرد و مرطوببالنگسرد و خشکخیارسرد و ترنارنجسرد و خشک
آلوسرد و تربهگرم و ترزرد آلوسرد و ترنارنگیسرد و مرطوب
آناناسگرم و مرطوبپرتقالگرم و ترسیب درختیگرم مرطوبنارگیلگرم و خشک
آووکادوگرم و مرطوبتوت قرمزسرد و مرطوبگریب فورتسرد و ترهلوسرد و مرطوب
انارسرد و خشکتوت فرنگیسرد و مرطوبگرمکسرد و مرطوبهندوانه سرد و مرطوب
انبهگرم و مرطوبتمشکسرد و خشکگلابیگرم و ترگیلاسسرد و مرطوب
انگورگرم و مرطوبخرماگرم و خشکلیموترشسرد و مرطوبتوت سفیدگرم و مرطوب
انجیر تازهگرم و مرطوبخربزهگرم و ترلیموشیرینسرد و مرطوب  
ازگیلسرد و خشکخرمالوگرم و خشکموزگرم و مرطوب  

 

14-مزاج دانه ها، حبوبات و غلات

 

نام دانهطبیعتنام دانهطبیعتنام دانهطبیعتنام دانهطبیعت
ارزنسرد و ترجوسرد و خشکعدسمعتدل و خشک لوبیاگرم و مرطوب
بادامگرم و خشکخشخاشسرد و خشکفندقگرم و خشکماشسرد و خشک
باقلاسرد و ترذرتمعتدل و خشککنجدگرم و مرطوبنخود گرم و خشک
برنجسرد و مرطوبسویاگرم و مرطوبگردوگرم و خشک  
پستهگرم و خشکشاه دانهگرم و خشکگندمگرم و معتدل  

 

15- مزاج سبزی ها

 

نام گیاهطبیعتنام گیاهطبیعتنام گیاهطبیعتنام گیاهطبیعت
اسفناجسرد و مرطوبجعفریگرم و خشکشنبلیلهگرم و خشککدو مسماییسرد و مرطوب
بادمجانگرم وخشکچغندرمعتدل و مرطوبفلفلگرم و خشکگشنیزگرم و خشک
بامیهسرد و مرطوب سیرگرم و خشکقارچمعتدل و گرمگوجه فرنگیسرد و مرطوب
پیازگرم و خشکسیب زمینیگرم و مرطوبکاهوسرد و ترمرزهگرم و خشک
پونهگرم و خشکشاهیگرم و خشککلمگرم و خشک نعناعگرم و خشک
تربگرم و مرطوبشلغمگرم و مرطوبکلم بروکسلگرم و خشکهویجگرم و مرطوب
ترهگرم و خشکشویدگرم و خشککدو حلواییگرم و مرطوب  

 

16-مزاج لبنیات

 

نام لبنیاتنوع مزاجدرجهمصلح نام لبنیاتنوع مزاجدرجهمصلح
آغوزگرم2-سر شیرسرد و تر1عسل
پنیر تازهسرد و تر2گردو، آویشن، عسل، نعناع خشک، زیتونکرهگرم و تر1-2عسل، شکر سرخ، ادویه قابضه مربا
پنیر کهنهگرم و خشک2گردو، آویشن، عسل، نعناع خشکشیر شترگرم2-
خامه پاستوریزهسرد و تر1عسلشیر گاوگرم و خشک1-
خامه محلیگرم و خشک1عسلشیر گوسفندگرم1 
خمیر ترش(مایه) گرم وخشک2-شیر پاستوریزهسرد و تر1عسل، گلاب، هل
دوغ و ماست سرد و تر2زنیان، نعناع، پونه، آویشن، سیر، کاکوتی، زیتون سیاه دانهکشکسرد و خشک2گلنگبین، سیر، نعناع

 

مصلح: ماده ای خوراکی یا غیر خوراکی است که مصرف توام آن با سایر مواد خوراکی از عارضه ی احتمالی‌ آنها جلوگیری می‌نماید.

 

17- مزاج انواع آجیل و مغزهای گیاهی

 

18- مزاج غذاهای فرآوری شده

 

19- مزاج گوشت ها

-گوسفند: گرم و مرطوب

-گوشت بز: سرد و خشک

- گوشت گاو: سرد و خشک

-گوشت گوساله: معتدل، مایل به سرد

- گوشت شکاری: میزان گرمی و خشکی از حیوانات اهلی بیشتر است

- گوشت پرندگان آبی: سردی و رطوبت‌ آنها بیشتر از سایر پرندگان است

-گوشت پرندگان خشکی: گرم و خشک

-گوشت ما هی ها: سرد و مرطوبت

 

20-مزاج روغن ها

- روغن دنبه: سرد و تر

- روغن کنجد: گرم و خشک

- روغن گردو: گرم و خشک

- روغن بنفشه: معتدل در سردی و رطوبت

- روغن گل سرخ: سرد و خشک

 

21-مزاج طبیعت فرآورده های حیوانی

-تخم مرغ: زرده آن گرم، سفیده آن سرد است

- شیر: سرد و مرطوب

- روغن دنبه: سرد و مرطوب

-کره: گرم و مرطوب

-پنیر: سرد و خشک ( پنیر مانده گرم و خشک و تند است و برای اعصاب ضرر دارد )

-کشک: سرد و خشک

-دوغ: سرد و مرطوب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

logo-samandehi
اگرقصد خرید دارید ثبت نام کنید به منظور خرید کالای مورد نیاز، ابتدادر سایت ثبت نام و حساب کاربری را ایجاد ووارد صفحه اختصاصی خود شوید. نحوه خرید ازفروشگاه به منظور خرید کالای مورد نیاز، وارد صفحه اختصاصی خود شوید.از منوی فروشگاه ویا با استفاده از جستجوی پیشرفته، نام محصول مورد نظر خود را انتخاب یا در قسمت جستجو درج نموده و در نـــهایت با کلیک بر روی دکمه "اضافه کردن به سبد" کالای در خواستی را به لیست خریدهای خود اضافه و مراحل بعدی را انجام دهید چنانچه سفارش در ساعات غیر اداری و در روزهای تعطیل ثبت شود، در اولین ساعات اداری روز بعد، سفارش ها به ترتیب اولــــویت ارسال می‌گردند (به علت عدم وجود نمایندگی در سایر استان ها و شهرستان ها پرداخت در محل فقط مخصوص شهر تهران بوده و مشمول سایر استانها و شهرستان ها نمی‌شود ) رهگیری سفارشات بعد از انجام تمامی مراحل سفارش و پرداخت هزینه، سیــــستم یک کد اختصاصی سفارش برای پیگیری در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با مراجعه به وب سایت شـرکت و وارد کردن کد حساب کاربری از وضعیت سفارش خـود مطلع شوید فروشگاه برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی ابتدا باید از اعتبار، صحت و سقم فروشگاه اطلاع و آگاهی یابید که برای این منظور می‌توان پروانه کسب وکار، نماد ( اخذ شده از مرکز تجارت الکترونیک مرکز ) را نام برد که گزینه خوبی است با کلیک بر روی آرم نماد اعتماد الکترونیک ( دقت کنید آرم نماد اعتماد و پروانه کسب وکار قابل کلیک باشد ) و یا مجوز کسب و کار می‌توانید مشخصات فروشگاه و صاحب آن را مطالعه نمایید. ثبت سفارش خرید عمده خرید کالا با وزنهای بالا تر از یک کیلو (از یک کیلو تا ....... ) با توجه به مقدار و حجم خرید از لحاظ مالی و با عنایت به توان درخواست کننده کالا، از طریق ثبت سفارش صورت خواهد گرفت. لذا مشتریان گرامی که قصد خرید اقلام با وزن های بالا را دارند می‌توانند کالای مورد نیاز خودرا ثبت سفارش نمایند تا در اسرع وقت کارشناسان ما پس از بررسی بهترین راه کاررا برای خرید کالای مورد نیاز مشتریان عزیز و گرامی ارائه دهند گیاهان آپارتمانی کاهنده آلودگی هوا خواص و مضرات مواد غذایی فیلم های آموزشی را در آپارات ببینید
دفتر مرکزی: خیابان خیام جنوبی - اول خیابان مختاری شرقی - کوی شهید جعفر حاج واحـــــدی - کوی شــــهید پــاک آئین - پــــــلاک 32 - کد پستی 1198936181
فکس : 02155630771 تلفن ثابت : 02155615236 - 02155616408
تلفن های همراه
09226981181-09100624984
09121244432(واتساب)- 09029080746
ایمیل : info@sepanjexport.com



pinterestigappinteresttelegraminstagramfacebookwhatsupsoroshaparat
پاسخ از طریق واتساب و تلگرام
در صورت نصب واتساب وتلگرام ازطریق کامپیوترودرغیراین صورت باتلفن همراه ارتباط داشته باشید
سلامتی شما و خانواده محترمتان را از خداوند متعال خواستاریم 24 ساعت آنلاین پیام خودرا ارسال نمایید
کارشناس
پشتیبانی واتساپ
چطور میتونم کمکتون کنم؟
کارشناس
پشتیبانی تلگرام
چطور میتونم کمکتون کنم؟