menuordersearch
sepanjexport.com

اسباب حفظ سلامتی

به منظور مشاهده و خرید کالا،کافیست (نام گیاه دارویی ،یا نوع بیماری مدنظر) و برای سایر اقلام مانند روغن دارویی ،عرقیات ، دمنوش و.....،نام کالای مورد نیاز خود رادرباکس زیرواردنمایید
(0)
(0)
چگونه تندرست باشیم

کلیاتی د ر خصوص اسباب حفظ سلامتی 

*تنظیم روش زندگی مطابق مزاج و خصوصیات ذاتی هر فردی از انسان از مهمترین و با اهمیت ترین موضوعات جوامع بشری است

در مکتب طب سنتی ایران ، حفظ سلامتی و تندرستی در درجه اهمیت قراردارد و درمانبیماری  که وظیفه پزشک است / سالم بودن نیزهمانند بیماری نیازی به علل و عواملی دارد که می بایستی مورد توجه کلیه انسانها قرار بگیرد که  علل و عوامل  حفظ سلامتی را می توان به شرح زیر عنوان نمود که عبارتند از :

شش اصل ضروری برا ی زندگانی سالم که علمای طب سنتی  به آن سته ضروریه می گویند

1- هوا

2- حرکت و سکون

3-خواب و بیداری

4-غذاها  (خوراکیها و نوشیدنیها )

5-استفراغ و احتباس

6-  اعراض نفسانی

1- هوا

این را  همگان می دانند که اکسیژن ( هوا ) وارده به بدن بعد از فعل و انفعلات مخصوصی ، دی اکسید کربن و بخار آب تولید می کند و این هر دو از طریق ریه و مقدار یاز طریق پوست دفع می گردد . بنابراین هر گونه خللی در ورود اکسیژن به وجود آیدسلامت انسان به طور جدی مورد تهدیدقرار می گیرد

کلیاتی در ساختار ریه

شش، ریه یا جگر سفید یکی از اعضای دستگاه تنفس در بعضی جانوران است. در ریه گلبول های قرمز خون، اکسیژن را دریافت می کنند و به سایر سلول های بدن می رسانند.
ریه ها در قفسه سینه قرار دارند، و آنقدر بزرگ هستند که بیشتر فضای سینه را گرفته اند. هر انسان دو ریه دارد. ریه ها مثل چشم ها یا سوراخ های بینی یک اندازه نیستند و ریه سمت چپ کمی کوچکتر از ریه سمت راست است. فضای اضافی سمت چپ، جایگاه قلب است.

دیافراگم ماهیچه گنبدی شکل است که با ریه کار می کند تا عمل دم و بازدم انجام شود.دیافراگم (Diaphragm) پرده‌ای متشکل از عضله مخطط (ارادی) داخلی بدن است که به دنده‌های انتهایی و مهره‌ها می‌چسبد و قفسه سینه را از محوطه شکم جدا می‌کند. در فارسی به دیافراگم، حجاب حاجز، پردهٔ دل، میان‌بند، واشامه و تراشامه هم گفته‌اند.

انقباض این ماهیچه نقش مهمی در انجام غیرارادی تنفس دارد. این ماهیچه سینه را از شکم جدا می‌سازد و در قسمت مرکزی خود ساختاری وتری‌شکل به خود می‌گیرد. چسبندگی این ماهیچه به انتهای سینه‌گاه شامل سه قسمت: کمری - دنده‌ای - استرنال

در بالای دیافراگم ریه‌ها و قلب قرار دارند و در پایین آن دستگاه گوارش، کبد، طحال و دستگاه ادراری. گاه در صورت ضعف یا نقص عضلات دیافراگم فتق دیافراگمی روی می‌دهد.

این ماهیچه مهم‌ترین ماهیچه تنفسی است که قفسه سینه را از حفره شکمی، جدا می‌سازد. برخی از اعضاء مهم بدن از قبیل آئورت، مری، بزرگ‌سیاهرگ زیرین، سوراخ‌هایی را به ترتیب در برابر مهره ۱۲، مهره ۱۰، مهره ۸ سینه‌ای در پرده دیافراگم ایجاد کرده و از آن عبور می‌کنند. دیافراگم به ترتیب به زائده خنجری، ۶ دنده تحتانی و غضروف‌های آنها و تنه مهره‌های اول تا سوم کمری متصل شده و گنبدی شکل است. درصورت ضربه محکم به این بخش امکان قطع تنفس وجود دارد.

عوامل موثربر عملکرد ریه

1- درست تنفس کردن ( عمل دو و بازدم )

2- اصلاح افکار ( افکار روی ریه اثر می گذارد )

3-تغذیه

4- عوامل بیرونی

* تهویه محل زنگی

*باد و اثرات آن

* اقلیم ها شامل اقلیم های (گرم ، سرد ، معتدل ، ) هوای گرم باعث کاهش رطوبت و خشک شدن هوا و باعث بیماری مانند آلرژ ی و..  ، هوای سرد باعث افزایش رطوبت و خیس شدن هوا و در نتیجه کمبود اکسیژن را در پی داردو هوای معتدل عمل دستگاه تنفس را کم می کند 

* آلودگی هوا باعث پیر شدن ریه می شود  مثلا آلودگی هوا به عنصر سرب ناشی از اگزوز های خودرو موجب کاهش حرارت غریزی ، افزایش تظاهراتن بالینی سردی و خشکی مانند افسردگی ، خواب های آشفته ، بی خوابی و خستگی و گرفتگی عضلات را در بردارد 

2- حرکت و سکون

 در کتب طب سنتی از حرکت و سکون به عنوان یک مقوله فلسفی صحبت شده است. حرکت یعنی خروج ماده از غیرفعال بودن (قوه) به فعل است، مثل انرژی پتانسیل به جنبشی که مقصود، حرکت کلی بدن از جایی به جایی یا حرکت اجزای بدن و جوارح می‌باشد. و آرامش و سکون یعنی بقای ماده در حالت قوه و در حالت خودش.  

 حکیم ابوعلی سینا می فرماید  خواب شبیه‌ترین چیز به سکون است و بیداری شبیه‌ترین به حرکت. پس خواصی که برای خواب گفته می شود، برای سکون و آرامش هم وجود دارد. خواب قوای طبیعی را تقویت می‌کند؛ پس سکون هم باعث تقویت هضم غذا می‌شود، ولی حرکت به خاطر جابجا کردن غذا در معده باعث می‌شود هضم به خوبی  انجام نگیرد. البته حرکت پیش از تناول غذا قوة هاضمه را تقویت می‌کند چون حرکت گرمی بخش است و موجب تقویت حرارت غریزی می شود.
در بحث حرکت و سکون، ورزش مطرح می‌شود که جزء حرکت است.

ابن سینا می‌گوید: ورزش حرکت ارادی است و شعور در آن به کار رفته (که در مقابل حرکت جبری می‌باشد)؛ همچنین در ورزش، تنفس عظیم (عمیق) و متواتر صورت می گیرد. در برخی کارهای روزمره مانند ورزش، حرکات عضلانی داریم، اما چون با اراده و تمرکز انجام نمی‌شوند پس تأثیر مناسبی ندارند. درواقع اراده و تمرکز در ورزش، حرارت غریزی و قوا را متوجه عضو می‌کند و تأثیر مطلوب را می‌گذارد. یا مثلاً در برخی حرفه‌ها مثل آهنگری حرکت در آنها زیاد است ولی چون قصد و اراده در آن نیست پس ورزش خالص و ریاضت نمی‌باشد.

حرکت دو عمل را انجام می‌دهد:

    حرارت غریزی بدن را تقویت می‌کند (حرارت غریزی بر روی آنچه وارد بدن می‌شود تأثیر می‌گذارد و به خاطر این تأثیرگذاری دچار ضعف و ناتوانی از تحلیل فضولات بدن می‌گردد).
    همچنین حرکت باعث تسخین (گرمی) در بدن می‌گردد.

سکون و آرامش، بدن را از رنج و تعب استراحت می‌دهد. اگر حرکتی دائمی و مستمر باشد و بین آن فاصله‌ای به نام سکون نباشد موجب افنای رطوبت های اصلی بدن و تحلیل آن‌ها می‌گردد، با افنای رطوبت های اصلی، حرارت غریزی هم دچار تباهی می‌شود.

حرکت به دو نوع جسمانمی و نفسان تقسیم می شود و طبیبان سنتی حرکت جسمانی را به شش نوع تقسیم کرده اند

*- حرکت شدید

*- حرکت خفیف

*- حرکت طولانی

*- حرکت کوتاه

*- حرکت سریع

*- حرکت کند

3- خواب و بیداری

تعادل خواب و بیداری در حفظ سلامتی و درمان بیماری از اهمیت ویژه ی برخورداراست ولی امروزه کمتر به این موضوع توجه می شود . خواب تمامی اعمال شامل هضم، متابولیسم و دفع سموم را بهبود می بخشد و قوای مغزی را تقویت می کند وموجب تجدید قوای اندامهای مختلف و ترمیم بافت ها ی صدمه دیده می شود
اگر رطوبت بدن متعادل باشد خواب نیز در حد اعتدال و خوب است. علت بی­خوابی، بدخوابی، پرخوابی و خواب نامناسب تغییرات رطوبت بدن در وضعیت افزایش و کاهش آن است. اگر رطوبت بدن افزایش پیدا کند، باعث سنگین شدن خواب می­شود و در مقابل اگر رطوبت بدن کاهش پیدا کند خواب سبک می­شود.

مسئله مهم دیگر، سردی و گرمی است اگر فرد سردمزاج باشد خواب زیاد و اگر گرم مزاج باشد خواب کم است. پس می ­توان گفت مثلاً افراد بلغمی که سرد و تر هستند خوابی سنگین و زیاد دارند و یا افراد صفراوی که گرم و خشک هستند دچار کم خوابی می‌باشند.
چون خواب بیشترین شباهت را به سکون و بیداری و بیشترین شباهت را به حرکت دارد و حرکت دایم و پیوسته باعث سوختن حرارت غریزی و گرم شدن بدن و لطیف شدن اخلاط است و در بدن روح لطیف­ ترین جز است. بنابراین تحلیل روح به­ علت حرکت در بدن از هر جز دیگری بیشتر است. بنابراین حرکت تمامی قوای بدن را ضعیف می­کند چون قوت تمام قوای بدن به­ واسطه روح است و روح هم در نتیجه حرکت از تمام قوا بیشتر تحلیل می‌رود.

از طرفی چون آغاز خوابیدن از مغز است و تمام قوای مغزی در خواب به آسایش و آرامش می‌رسند بنابراین سهم مغز از خواب در مقایسه با دیگر اندام‌ها بیشتر است به همین علت است که بی­خوابی به قوای مغزی آسیب می­زند و باعث عدم تمرکز، اختلال شعور و… می‌شود.

در خواب هضم بهتر و کامل­تر و زودتر اتفاق می‌افتد. اگر دو جز داشته باشیم که یکی اثرکننده و دیگری اثرپذیرنده باشند و هر دو ساکن باشند، اثر کننده بهتر اثر کند و اثر پذیرنده در حالت سکون بهتر اثر بپذیرد در خواب حرارت غریزی که اثر کننده است بر روی غذا که اثر پذیرنده است، بهتر اثر می­کند پس هضم بهتری خواهیم داشت. همچنین در این زمان، حرارت غریزی در داخل بدن می‌ماند و تحلیل پیدا نمی ­کند. این مسئله باعث سردتر بودن اندام بیرونی در زمان خواب نسبت به زمان بیداری و نیاز به بالاپوش در این زمان است.

در ضمن چون در خواب هضم بهتر و کامل­تر انجام می ­شود پس قوت بیشتری از آن حاصل می‌گردد. رطوبت کم­تر تحلیل می‌رود و تری بیشتری در بدن در مقایسه با زمان بیداری به­ وجود می­ آید.

اما اگر در بدن نیاز به پختن خلطی و یا رقیق شدن آن باشد بی­ خوابی مفیدتر است.

با توجه به مطالب گفته شده، مشخص می ­شود که از حرکت و بیداری دایم بیماری پدید می ­آید و از سکون و خوابیدن دایم هم بیماری ایجاد می ­شود. پس همواره باید اعتدال حفظ شود.
خوابیدن صبح قبل از این­که فعالیتی داشته باشیم و یا غذایی خورده باشیم، بسیار مضر است. بدن را سرد و خشک کرده و اخلاط فاسد را افزایش می­دهد، باعث خواب­های پریشان می­شود و سستی و خستگی می­ آورد.

خواب روز سرد و تر بوده و بیماری‌هایی که با افزایش بلغم همراه است را شدت می­دهد (مثل ورم مفاصل) و باعث احساس کسالت می­ شود.

اگر در حال گرسنگی بخوابیم باعث ضعیف شدن بدن و لاغر شدن می­شود و حرارت غریزی را ضعیف می­کند چون در خواب حرارت غریزی به داخل بدن متوجه می­شود تا غذا را هضم کند حال اگر غذایی برای هضم نباشد و فرد گرسنه باشد بنابراین از رطوبت اصلی که ماده خود اوست خروج کرده و بدن را ضعیف می­کند.

اثرا ت خواب :

  • تمدید قوا
  • مدد روح تحلیل رفته
  • تقویت هاضمه
  • خواب باعث نضج اخلاط می گردد
  • رشد و نمو بدن
  • رشد اعیاء

انواع خواب :

خواب عیلوله : خواب صبح بعداز بیداری که زیان آو راست

خواب خیلوله : بعداز اذان ظهر که برای بدن مضر است

خواب فیلوله : خواب آخر روز ( تنگ غروب ) که کسالت آور است

خواب قیلوله : خواب از ساعت 11 تا اذان ظهر که بهترین خواب در روز است

شرایط محیطی خواب :

  • انتخاب محل بر اساس مزاج
  • انتخاب دمای معتدل برای اتاق خواب
  • دور ی از بوی بد
  • در آفتاب خوابیده نشود
  • غذا از فم معده گذشته باشد (عدم رعایت سبب نفخ ،مولد تمددکه خیالها و خوابهای هولناک به دنبال دارد )
  • پرهیز از خوابیدن هنگام گرسنگی ( موجب سقوط قوه و حرارت را متوجه درون و رطوبت را تحلیل می برد و تحلیل آن موجب هزال و لاغری خواهد شد )
  • آرام وکم نور باشد
  • در نور مصنوعی ( چراغ ) نباشد
  • دوری از هیجان بیش از حد و دوری از خشم و پرخاشگری
  • تماشای زیاد تلویزیون
  • عدم جاگیری گوشی همراه در اتاق خواب و یا حداقل در فاصله یک متری از محل خواب قرار گیرد
  • تا خواب غلبه ننموده به بستر نروید
  • اگر در هنگامی که در بستر هستید و بیش از 20 دقیقه خواب بر شما غلبه ننمود از جای خود بلند شده و به کار دیگر بپردازید
  • استراحت کامل و مستمر داشته باشید
  •  د رهنگام خواب پاها به سمت شیب تشک قرارگیر د
  • خواب در مهتاب محرک خون است و برا ی بدن مضر است

بهترین زمان خواب

از ساعت 10 شب تا سحر

صرف شام حداقل 3 ساعت قبل از خواب

نیم ساعت پس از شام به مدت 15 تا 20 دقیقه آرم راه رفتن

نحوه خوابیدن :

  • هرگز به پشت نخوابید که باعث سیلان مواد ، فضول غیر جاری و محدث امراض ریه است
  • ابتدا به پهلوی چپ ( زمان طولانی )  تا به حرارت جگر که طرف راست است هضم کاما گردد سپس به پهلوی راست
  • هرگز روی شکم نخوابید چون در اثر جمع شدن حرارت از هضم غذا جلوگیری می نماید
  •  

4- غذا ها ( خوراکیها و نوشیدنیها )

تعریف غذا

جایگزینی  مواد از دست رفته بدن را غذا گویند

غذاها اهمیت خاصی در حفظ سلامتی انسان دارند. از طرفی نیاز به غذا یک نیاز دایمی است تا آنچه را که به وسیله اسباب درونی و بیرونی بدن به تحلیل می رود جایگزین نماید و از سویی دیگر هر نوع خوردنی با مزاج مخصوص خود می تواند بر مزاج بدن انسان اثر بگذارد. از نظر طب سنتی ایران، انسان ها با یکدیگر تفاوت مزاجی و ساختاری دارند. بنابراین لازم است پزشک بر اساس تشخیص مزاج و توجه کامل به ویژگی های ساختاری هر فرد برای وی تدبیر غذایی مناسب و تدابیر دیگر را تجویز نماید.

غذاها علاوه بر اینکه ماده مصرفی سوخت و ساز بدن هستند، با توجه به کیفیت مزاجی خود بر اعضای مختلف بدن اثرات مثبت یا منفی به جای می گذارند و جسم و روان شخص را تحت تاثیر قرار می دهند. محمد بن زکریای رازی و بسیاری از حکما اولین و مهم ترین تدبیر درمانی در بیماران را اصلاح یا تجویز رژیم غذایی می دانسته اند. بسیاری از اصول ضروری برای تندرستی مانند تغییرات فصلی درجه حرارت و آلودگی هوا، خارج از اراده و خواست فرد می باشد ولی مصرف غذا تا حد بسیار زیادی قابل برنامه ریزی است. آموزش تغذیه صحیح یک ایزار مهم سلامتی است که پزشک می تواند بیماران خود را با آن تجهیز نماید. این روش به راحتی قابل آموزش است و برای همه مردم نیز قابل درک می باشد و از نظر اجرایی نیز چندان دشوار نیست.

نظریه های مختلف در رابطه با گرمی و سردی غذاها و داروها تئوری های مختلفی در مورد اینکه چرا با مصرف بعضی از مواد مانند خرما و عسل و فلفل در بدن گرمی ایجاد می شود و با مصرف بعضی دیگر سردی پدید می آید، مطرح شده است که در ذیل بعضی از آنها ارائه می گردد:

1- با ورود مواد غذایی به بدن، سیستم خودکار عصبی تحت تاثیر قرار می گیرد. مواد گرم، فعالیت سیستم سمپاتیک را زیاد می کنند و مواد سرد، فعالیت سیستم پاراسمپاتیک را افزایش می دهند.

2- مواد غذایی با ورود به بدن، سیستم غدد درون ریز را متاثر می کنند. خوراک های گرم فعالیت غده تیروئید و ترشح تیروکسین را افزایش داده، در نتیجه متابولیسم پایه و تولید انرژی بالا می رود. خوراک های سرد فعالیت تیروئید و ترشح تیروکسین را کاهش می دهند و در نتیجه متابولیسم پایه و تولید انرژی کم می شود.

 3.استاد فقید دکتر سید جلال مصطفوی معتقد بودند با ورود غذا به بدن، سیستم عصبی ارادی و خودکار شناخته شده و شناخته نشده و همچنین سیستم غدد درون ریز شناخته شده و شناخته نشده تحت تاثیر قرار می گیرند. موادی که سطح فعالیت کل این سیستم ها را بالا می برند گرم هستند و موادی که فعالیت این سیستم ها را کاهش می دهند، سرد نامیده می شوند.

4.بعضی از غذاها با ورود به بدن تولید آنزیم های گوارشی را افزایش می دهند، این مواد گرم هستند. این نظریه جزئی از نظریه سوم می باشد، زیرا تولید آنزیم های گوارشی و ترشح آن تحت تاثیر سیسم اعصاب و غدد درون ریز می باشد.   
 اصطلاحات تغذیه در طب سنتی ایران

طی قرن های متمادی و بر اساس تجربه، غذاها را به هجده خانوار تقسیم بندی کرده اند که قبل از بیان آنها لازم است برخی از اصطلاحات تخصصی تغذیه را به اختصار توضیح دهیم:

غذا را می توان به سه صورت نعریف نمود

1- غذای مطلق : هر چیزی که به ماده خودش روی بدن اثر بگذارد

2-داروی مطلق : هر چیزی که به کیفیت خودش روی بدن اثر بگذارد

3- هرچیزی که نوعیه خودش اثر بگذارد

غذا یا مطلق است ، یا غذا دواست ، یا غذا ذوالخاصیت است ، یا غذا ، دارو و ذوالخاصیت است

لطیف: غذایی است که وقتی بدن روی آن اثر می کند، به سرعت هضم می شود و مورد استفاده اندام ها قرار می گیرد و قوای تدبیر کننده بدن می توانند به سرعت آن را آماده مصرف کنند. به عبارت دیگر، ازاین دسته از غذاها خون رقیقی تولید می شود که به سهولت جزء بدن می شود. این غذاها برای افرادی که به تازگی از بیماری بهبود یافته اند یا افرادی که اهل کارهای فکری هستند و فعالیت سنگین بدنی ندارند مناسب است، مثل زرده تخم مرغ عسلی.

کثیف (متکاثف): غذای کثیف یا درهم فشرده غذایی است که از سویی قوای طبیعت برای هضم و استفاده از آن باید تلاش بیشتری بکند تا آن را برای مصرف اندام ها آماده کند، و از سوی دیگر مواد زاید آن هم زیاد است. به عبارت دیگر، از این دسته از غذاها خون غلیظی تولید می شود که به سهولت تحت تاثیر قوا قرار نمی گیرد و جزء بدن نمی گردد. این دسته از غذاها برای افرادی که فعالیت زیاد و یا کارهای سنگین بدنی دارند مانند کشاورزان و ورزشکاران مناسب است، مثل گوشت گوساله.

معتدل: غذای معتدل برای افراد با مزاج معتدل و فعالیت متوسط مناسب است.

صالح الکیموس (با کیموس خوب): غذاهایی هستند که از هضم آنها، خلط خون طبیعی و صالح ایجاد می شود و همراه آن مقدار اندک و متناسبی از سایر اخلاط، یعنی بلغم و صفرا و سودا نیز تولید می گردد.

ردی ء الکیموس (با کیموس بد): غذاهایی هستند که از هضم آنها، اخلاط غیر معتدل و ناصالح تولید می شود. مصرف مقادیر زیاد و مکرر از این غذاها بیماری زا است، مثل سوسیس، کالباس، قارچ، پنیر کهنه و نام تخمیر نشده. کثیرالغذاء: غذایی است که مقادیر عمده ای خلط خون ایجاد می کند، مانند زرده تخم مرغ نیم برشت و گوشت بره.

قلیل الغذاء: غذایی که خلط خون کمتری می دهد و بیشتر شکم پرکن است مثل کاهو.

متوسط الغذاء: حد میانی مواد پر غذا و کم غذا می باشد.

اقسام هجده گانه غذا از دیدگاه طب سنتی ایران و مثال های مربوط
ردیف       نوع غذا                                                          مثال
1           لطیف صالح الکیموس کثیرالغذاء،                        زرده تخم مرغ عسلی، گوشت کبک، ماء اللحم از گوشت گوسفند یکساله
2           لطیف صالح الکیموس قلیل الغذاء                      مانند کاهو، انار و سیب شیرین
3           لطیف صالح الکیموس متوسط الغذاء                  نان گندم خوب، انگور
4          کثیف صالح الکیموس کثیرالغذاء                          تخم مرغ نیمرو یا زیاد جوشیده، گوشت بز و گوسفند چاق و جوان
5          کثیف صالح الکیموس قلیل الغذاء                        پنیر تازه غیر کهنه
6          کثیف صالح الکیموس متوسط الغذاء                    گوشت گوساله و کبوتر بچه
7          معتدل صالح الکیموس کثیرالغذاء                        گوشت بره یکساله
8          عتدل صالح الکیموس قلیل الغذاء                        شلغم
9          معتدل صالح الکیموس متوسط الغذاء                  گوشت بچه شتر و گوسفند ماده
10        لطیف ردی الکیموس کثیرالغذاء                         ریه حیوانات(جگر سفید) و بچه کبوتر
11        لطیف ردی الکیموس قلیل الغذاء                     ترب، پیاز و هر چند تند و تیز مثل خردل
12        لطیف ردی الکیموس متوسط الغذاء                  نان فطیر تخمیر نشده
13        کثیف ردی الکیموس کثیرالغذاء                        گوشت  گاو، مرغابی و اسب
14        کثیف ردی الکیموس قلیل الغذاء                       گوشت خشک شده(قدید)، بادنجان
15        کثیف ردی الکیموس متوسط الغذاء                  کلم، گوشت صید مثل آهو، فیله گاو
16       معتدل ردی الکیموس کثیر الغذاء                     کلم رومی (کلم گرد)، چغندر
17       معتذل ردی الکیموس قلیل الغذاء                    زردک
18       عتدل ردی الکیموس متوسط الغذاء،                ماهی خشک کرده و دودی

  مزه های مهم: 

یکی از نکات مهم در تغذیه طب سنتی ایران، توجه به مزه غذاها است. معمولا هر مزه از کیفیت های خاص برخوردار است:

ترش: سرد و تر- سرد و خشک

تلخ: گرم و خشک

شیرین: معتدل مایل به گرمی

شور: گرم و خشک

تند: گرم و خشک

بی مزه: سرد و تر.

ارتباط مزه غذا با کیفیت آن

مزه ترش: مواد ترش مانند آبغوره، آبلیمو، سماق و سرکه، پس از ورود به بدن سردی و خشکی را افزایش می دهند و هرچه ترشی آنها بیشتر باشد سردی و خشکی بیشتری ایجاد می کنند. افراط در استفاده از این مواد تاثیر منفی بر دستگاه تنفسی و عصبی و باعث تشدید سرفه می شوند و افراد سودائی از مصرف آنها صدمه می بینند.

مزه تلخ: این مواد گرمی و خشکی بدن را افزوده و با رقیق کردن خون، استعداد خونریزی را افزایش می دهند. پاک کننده دستگاه گوارش از مواد زاید، لزج وبلغمی می باشند، مثل مر مکی و صبر زرد.

مزه شیرین: مواد شیرین معتدل و مایل به گرمی هستند. پس از گوشت و نان مناسب، جزء غذاهای اصلی به شمار می روند، مانند عسل و میوه های شیرین.

مزه شور: مواد شور گرم و خشک هستند. نمک طعام در راس این مواد قرار دارد. مصرف به اندازه این موادف بلغم را از بین می برد و اشتها را افزایش می دهد.

مزه تند: مواد تند، گرم و خشک هستند، مثل فلفل. مصرف این دسته از مواد برای افراد بلغمی گهگاهی مناسب است اما آثار تحریک کننده ای بر افراد صفراوی مزاج دارد.

بی مزه: مواد بی مزه سرد و تر هستند، مانند خیار و کدو که مصرف بیش از اندازه آنها انرژی بدن وتوان اعضاء را کاهش می دهد .

5- استفراغ و احتباس                  

استفراغ :

استفراغ و احتباس (دفع مواد زائد و حفظ مواد ضروری بدن)

استفراغ در طب سنتی معنای متفاوتی با استفراغ در طب جدید دارد. از دیدگاه طب سنتی، استفراغ به همه روش‌هایی گفته می‌شود که طبیعت با کمک آنها به پاک‌سازی و تخلیه مواد زائد، نامناسب و غیرطبیعی از بدن می‌پردازد. استفراغ برای حفظ حیات، ضروری است. اگر استفراغ انجام نشود، مواد زائد ناشی از فعال و انفعالات بدن (مثل هضم غذا) در بدن باقی می‌ماند و روی هم انباشته می‌شود.

سپس این مواد در اثر حرارت بدن، فاسد و متعفن می‌شوند و بیماری ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم است این مواد از راه‌های مختلف مثل ادرار، مدفوع، عرق، عادت ماهانه، دفع گاز از روده، ترشحات واژن، ترشح منی و... از بدن دفع شوند.

البته خروج هریک از این مواد باید به اعتدال باشد زیرا افزایش و کاهش در هر کدام، خود می‌تواند باعث بروز بیماری شود. احتباس نیز از دیدگاه طب سنتی به معنای نگه داشتن مواد داخل بدن برای انجام فعل و انفعالات مناسب روی آنها و فراهم کردن زمینه لازم برای رشد و نمو و سلامت بدن است.

احتباس هم اگر به دلایل مختلف مثل یبوست، گرفتگی یا تنگی در اعضا، غلظت بیش از حد مواد و... از حالت طبیعی خود خارج شود باید تحت درمان قرار بگیرد زیرا در این وضعیت، مواد دچار تجمع بیش از حد در بدن می‌شوند.

 به تعبیر دیگر استفراغ از ریشه فراغت می باشد و در طب به معنی پالایش و تخلیه بدن از مواد زاید و غیر طبیعی است به عبارت دیگر استفراغ یعنی زدودن سموم و مواد زاید که در هریک از مراحل چهار گانه هضم و متابولیسم مواد غذایی ایجاد می شود . این مواد زاید به طور روز مره در بدن ایجاد و انباشته می شود و لازم است از راه های خروجی طبیعی بدن دفع گردند که به مثالی در این زمینه بسنده می کنیم :

*فردی غذای کامل تناول می کند ولی مدفوع ، ادرار و یا تعریق کافی نداشته باشد دیر و یازود بیمار می شود

* فردی غذای کامب بخورد ولی بیش از اندازه دفع مدفوع ، ادرار ، تعریق داشته باشد به عبارتی بیش از اندازه استفراغ نماید دچار ضعف و بیماری  می شود

نکته مفهوم استفراغ در طب سنتی با اصطلاح امروزی استفراغ به معنی خروج مواد موجود در معده ازطریق دهان متفاوت می باشد . طبیبان سنتی به این عمل "قی" می گویند . البته قی گاهی "علامت " هم هست ولی مراد از آن در چنین مواردی " عمل قی کردن " است

احتباس :

احتباس به معنی نگه داشتن به اندازه مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن است  ضرورت نیاز به احتباس مواد از آن جهت است که از سویی بدن انسان به طور دائم در حال تحلیل مواد درونی است و از طرفی امکان استفاده و خوردن همیشگی  برای انسان وجود ندارد ، پس باید مواد غذایی در بدن نگهداشته شود

نکته مهم :

 پدیده های احتباس و استفراغ دو پدیده متضاد هستند و تعادل عملکرد آنها ضامن سلامتی می باشد . گاهی قوه تدبیر کننده بدن به صورت طبیعی موجب اسهال و مواد زاید را از طریق دستگاه گواش دفع می کند و سپس خود آن را برطرف می کند و یا گاهی حجم ادرار را کم و یا زیاد می نماید

انواع استفراغ :

1- استفراغ طبیعی

2-  استفراغ درمانی

استفراغ طبیعی :

  *دفع گاز های سمی از ریه طی بازدم

*دفعه مدفوع و ادرار و عرق ،عطسه ،عادت ماهیانه ،و.......

نوع دیگری از استفراغ در اثر تجمع بیش از اندازه مواد زاید صورت می گیرد مانند اسهال ،خونریزی از بینی ، آبریزش ازبینی که در این استفراغ ها که قوه مدبره بدن در حال تلاش برای حفظ تعادل است فرد و پزشک نباید جلوی پاکسازی بدن را بگیرند و آن را سرکو.ب نمایند . مگر اینکه اینگون استفراغ ها باعث ضعف و ناتوانی  گردد

استفراغ مصنوعی و ایجاد شده

در این مورد طبیبان متوجه می شوند که مواد زاید و سموم در بدن ذخیره شده و قوای بدن نتوانسته که به صورا طبیعی آ« ر دفع نماید که در این صورت پزشک با استفاده از روشهای طبی ایجاد استفراغ مانند ایجاد اسهال ، تعریق ، افزایش ادرار، فصد ، حجامت و.... به یاری طبیعت می رود

مثال هایی از استفراغ

بزاق آور دن                   ایجاد اسهال گوارشی               ایجاد قی             حقنه         خلط آور              ادرار بول

ادرار عرق                        حجامت                              فصد                  زالو

اسبات احتباس :

- افزایش غیر طبیعی قوت نگهدارنده که مانع دفع مواد اضافی می شود

-ضعف قوای هاضمه و دافع

-تنگی (ضیق ) مجاری

- سده ( انسداد) در مسیر عبور و دفع مواد

-غلظت بیش از اندازه مواد

-کثرت بیش از اندازه مواد

- انصراف طبیعت به سوی دیگر

- یبوست به هر شکل

- لزوجت ماده و چسبندگی آن به اعضاء

6-حالات  روانی ( اعراض نفسانی )

تاخیال و فکر خوش بروی زند              فکر شیرین مرد را فربه کند

آدمی را فربهی هست از خیال          گر خیالاتش بود صاحب جمال

ور خیالاتش نماید ناخوشی               می گدازد همچو موم از آتشی

حالات روانی و یا اعراض نفسانی مهم ترین نقش را در حفظ سلامتی و درمان بیماری بر عهده دراند زیرا به سرعت قوا و افعال را تحت تاثیر قرار می دهند . در حالی که موارد دیگر از سته ضروریه برای اث بخشی احتیاج به زمان دارد

 مزاج انسان به شدت از حالات روانی تاثیر می پذیرد به عنوان مثال :

- خشم حررارت درون را به ناگهان به برون می ریزد

-لذت ، حرارت را کم کم به بیرون می ریزد

- ترس حرارت را به طور ناگهانی به داخل می راند ( چهره سفید می شود )

-اندوه حرارت را کم کم به داخل می راند که در دراز مدت موجب بیماری سودایی می شود

کیفیت حالات روانی مختلف :

خشم           گرم و خشک

هیجان          گرم و خشک

نگرانی          گرم وتر

ترس            سرد وتر

افسردگی      سردو خشک

غم              سردو خشک

اقسام اعراض نفسانی

در طب سنتی ایران اعراض نفسانی را شش دسته می دانند

غضب ، فرح ، فزع ، غم ، هم ، خجلت  همه این اعراض مستلزم حرکت روه می باشد زیرا نفس از هرچیزی که در آن ملایمت و یا منافرت باشد متاثر است

نکته : دو حالت ترس و امید از جمله کیفیتی است که به سبب آن روح و حرارت غریزی هم به داخل و هم به سوی خارج از بدن حرکت می کند که به آن هم گویند

نکته : همچنان که افراط در حرکات نفسانی زیان آور است ، زیاده روی در سکون  و بی تفاوتی  نیز مضر است  زیرا موجب برودت و بلادت ذهنی می شود 

 امروزه توجه دانشمندان دنیای پزشکی به نقش مهم حالات روانی و عواطف در جسم و اعضای مختلف بدن جذب شده ودر این خصوص تحقیقات فراوانی در زمینه پسیـــــــــــــــــــکونوروایمونولوژی ( psychoneuroimnunology)ونقش حالات روانی بر سیستم دفاعی بدن در حال انجام است

بهبود احوال روانی انسان می تواند دفاع تخصصی سلول های ایمنی را افزایش دهد و روندبسیاری از بیماری های مزمن را تحت تاثیر قراردهد . این اثرات روانی بر جسم وروح انسان مانند کوه یخی است که تنها کوچکی از آن قابل ویت است و بخش عظیمی از آن در اعماق قراردارد

                                                                                                                                                                                                                                  

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                



 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

logo-samandehi
قوانین و شرایط • کلیه ضوابط و قوانین فروشگاه مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ، قوانین تجارت الکترونیک و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده می باشد . در صورت هرگونه تغییر در ضوابط و قوانین فروشگاه متعاقبا تغییرات جدید در همین صفحه درج می گردد . • اطلاعات کاربری مشتری نزد فروشگاه محفوظ می باشد . مشتری نیز باید در حفظ محرمانگی اطلاعات حساب کاربری و رمز عبور خود کوشا باشد ، مسئولیت کلیه فعالیت هایی که تحت حساب کاربری و رمز عبور وی انجام می گردد بر عهده مشتری می باشد و فروشگاه هیچ نوع مسئولیتی را در این مورد نمی پذیرد. • کلیه خبر رسانی ها و ایمیل های ارسالی از جانب فروشگاه تنها با شماره و پست الکترونیک مندرج در سایت بوده و هرگونه پیام تحت عنوان فروشگاه از طریق شماره پیامک و پست الکترونیک فروشگاه ، فاقد اعتبار بوده و فروشگاه هیچ نوع مسئولیتی را در این زمینه قبول نمی نماید. نحوه خرید از فروشگاه قبل از هرگونه اقدام جهت خرید، ابتدا در سایت ثبت نام و حساب کاربری برای ادامه مراحل خرید کالای مورد نظرتان ایجاد نمایید و سپس وارد حساب کاربری شده و بااستفاده از منوها ی وب سایت و یا اپلیکیشن، از منوی فروشگاه، محصول مورد نظر خود را انتخاب و در نـــهایت با کلیک بر روی دکمه "اضافه کردن به سبد" محصول خــــــود را به لیست خریدهای خود اضافه و مراحل بعدی را انجام دهید چنانچه سفارش در ساعات غیر اداری و در روزهای تعطیل ثبت شود، در اولین ساعات اداری روز بعد، سفارش ها به ترتیب اولــــویت ارسال می گردند سفارش های کمتر از 1500000ریال شامل هزینه ارسال می گردند که این هزینه در مراحل پرداخت به اطلاع خریدار رسانده می شود. (تحویل کالا در محل و پرداخت در محل فقط مخصوص شهر تهران می باشد ) رهگیری سفارشات بعد از انجام تمامی مراحل سفارش و پرداخت هزینه، سیــــستم یک کد اختصاصی سفارش برای پیگیری در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید در هر ساعت از شبانه روز با مراجعه به وب سایت شـرکت و وارد کردن کد حساب کاربری از وضعیت سفارش خـود مطلع شوید فروشگاه برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی ابتدا باید از اعتبار ، صحت و سقم فروشگاه اطلاع و آگاهی یابید که برای این منظور می توان پروانه کسب وکار ، نماد ( اخذ شده از مرکز تجارت الکترونیک مرکز ) اینماد را نام برد که گزینه خوبی می باشد با کلیک بر روی آرم نماد اعتماد الکترونیک ( دقت کنید آرم نماد اعتماد قابل کلیک می باشد ) و یا مجوز کسب و کار می توانید مشخصات فروشگاه و صاحب آن را مطالعه نمایید. ثبت سفارش خرید کالا با تناژ بالا برای خرید کالا با وزنهای بالا تر از یک کیلو (از یک کیلو تا تناژ بالا ) با توجه به مقدار کالا و حجم خرید از لحاظ مالی و با عنایت به توان مشتری از طریق ثبت سفارش صورت خواهد گرفت . لذا مشتریان گرامی که قصد خرید اقلام با وزن های بالا را دارند می توانند کالای مورد نیاز خودرا سفارش نمایند
دفتر مرکزی - خیابان خیام - خیابان مختاری -کوی حاج جعفر حاج واحدی - کوی پاک آئین - پلاک 32 - کد پستی :1198936181
فکس : 02155630771 تلفن : 02155615236 -02155616408
09226981181-09100624984
09351662843- 09121244432
ایمیل : info@sepanjexport.com
seresht2366@gmail.com

aparattelegraminstagramsoroshyouyouyou
شرکت سازنده